Membangun Bersama Islam Ke Arah Negara Berkebajikan

PAS Kawasan Batu Mengorak Langkah Sebagai Kawasan Contoh Bandar
Dalam Merialisasikan Hasrat Negara Berkebajikan!
Insya-Allah Kami Menuju Ke Sana...

Saturday, July 28, 2007

Bicara Muamalat: Produk “Bai’nah” Laris

Oleh DR ABDULLAH IBRAHIM
Fellow Research Islamic Banking & Finance, Kuala Lumpur
dan mantan Naib Presiden Majlis Fiqh OIC.


SEHUBUNGAN dengan kelarisan produk ini ditawarkan oleh berbagai pihak, saya disini ingin menarik perhatian ramai yang ingin dengan ikhlas hati hendak mencari jalan yang lebih bersih daripada riba dan syubhahnya kepada pendapat yang pertengahan di antara dua pendapat yang agak keterlaluan (haram dan harus secara mutlak).

Saya ingin menarik perhatian mereka, kepada pendapat yang diputuskan oleh Majlis Pengawasan Syariah (MPS) Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) diawal-awal perlaksanaan Sistem Perbankan Islam (awal 80an) yang saya percaya dipersetujui oleh ramai Ahli-Ahli Majlis Pengawasan Syariah Bank Negara Malaysia (BNM) dan SC bersetuju dengannya.

Pendapat tersebut berdasarkan pendapat Imam as Shafi’e dan ilmuan yang sependapat dengannya. Pendapat ini mengharuskan Bai ‘inah dengan syarat-syarat tertentu, iaitu;

§ Aqad kedua dilakukan setelah selesai aqad pertama dengan berlaku qabat (penerimaan) yang benar-benar memindahkan milik barang yang dijual dan jaminan sepenuhnya kepada pembeli daripada penjualnya yang pertama.
§ Aqad kedua dilakukan setelah tamat khiyar, sama ada melalui perpisahan badan di antara dua pihak yang beraqad atau melalui ucapan yang menunjukan tidak ada khiyar lagi dari salah satu pihak dan diperakui oleh yang kedua.
§ Tiada syarat jual balik kepada penjual yang pertama (secara langsung atau tidak.

Sehubungan dengan kelarisan produk Bai’inah ini juga saya ingin juga menarik perhatian mereka yang ingin menjauhkan diri daripada riba yang di beritahu oleh Rasulullah SAW iaitu; Bahawa riba menjadi berleluasa di akhir zaman dan ramai orang tidak memperdulikannya lagi walau pun jelas haramnya atau tidak jelas tetapi ada kesamaran (syubhah).

Saya ingin menarik perhatian mereka untuk renungan sendiri kepada pendapat seorang dua ilmuan Islam silam; Antaranya Ibnu al Qiyyim yang berpendapat bahawa Bai’inah sebagai fasid (tidak sah lagi haram) dan ia merupakan suatu helah yang haram, sama ada berlaku aqad kedua secara tidak bersepakat dari awal aqad atau secara bersepakat dari awal aqad.

Menurut Ib al Qaiyyim juga bahawa Bai’inah haram dan tidak sah juga disisi mazhab as- Shafi’e, kerana dikira termasuk dalam kumpulan (dua jualbeli dalam satu aqad) yang dilarang oleh Rasulullah SAW (al Mausuah al Fiqhiyyah, Bai’atan fi Bai’ah. Lihat
http://sultan.org/a/, Jamik al Fiqh ).

Selain Ibn al Qaiyyim, ilmuan Syariah dan Sains Islam terkenal, Ibn Rushd al Qurtubi di dalam kitabnya Bidayatul Mujtahid, semasa membincangkan Buyu’ al Ajal yang termasuk di dalamnya Bai’inah, beliau berkata; Jual beli jenis ini tidak boleh diterima daripada mereka yang terkenal sebagai pengamal riba. Sekian untuk pertalian bagi mereka yang ingin membersihkan dirinya dan keluarganya.

Dari riba yang juga diberitahu Rasulullah SAW bahawa sekecil-kecil dosa amalan riba adalah sama dengan dosa melakukan sumbangan mahrim seseorang dengan ibunya sendiri.


EDITOR: Sesiapa sahaja boleh menghantar berita, rencana, cerpen dan puisi politik, program dan aktiviti, tip-tip pilihan, untuk siaran dan dikongsi bersama. Emelkan kepada editorxkutif@yahoo.com.my.

No comments: