Membangun Bersama Islam Ke Arah Negara Berkebajikan

PAS Kawasan Batu Mengorak Langkah Sebagai Kawasan Contoh Bandar
Dalam Merialisasikan Hasrat Negara Berkebajikan!
Insya-Allah Kami Menuju Ke Sana...

Saturday, July 28, 2007

Shisss: Ananda Krisnan Huloq Pak Lah Kapal Layar Rasuah?

Oleh TARMIZI MOHD JAM
Ketua Penerangan PAS Kawasan Batu


Sentul Pasar: Timbul tandatanya, apakah Kapal Layar mewah bernilai puluhan juta ringgit yang “hadiahkan” oleh tokoh korporat Ananda Krisnan kepada Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi itu bukannya berunsur “rasuah”?

Banyak pihak memberi respon isi khutbah Jumaat di Wilayah Persekutuan kebelakangan ini yang menyentuh darihal produk rasuah yang dinamakan dengan pelbagai istilah antaranya “duit kopi”, “minyak pelincir”, “tumbuk rusuk”, “komisyen” dan banyak lagi. Tetapi suatu yang menarik “hadiah” untuk sesuatu tujuan juga dikaitkan sebagai rasuah.

Persoalannya, jika Ananda Krisnan seorang penoreh getah, apakah mungkin Kapal Layar mewah akan dihadiahkannya kepada Perdana Menteri? Atau adakah Ananda akan menghadiahkan bot atau kapal untuk mana-mana nelayan terpilih di Kuala Kedah atau Chendering?

Sebagai tokoh korporat, Ananda mempunyai kepentingan tertentu dalam perniagaan mega di negara ini dan sudah tentu “hadiah” kapal layar itu mengandungi signal tersirat yang hanya Perdana Menteri sahaja yang tahu.

Jadi tidak hairanlah, Ezam Mohd Noor, Salahuddin Ayub dan Mahfuz Omar menggunakan Pepatah Cina yang dipopularkan oleh Tun Ling Liong Sik, bekas Presiden MCA, bahawa “busuknya ikan itu bermula daripada kepala”, patut menjadi iktibar kepada Ketua Pengarah BPR ini dan Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri (KKDN), Datuk Johari Baharom yang kini disiasat kerana tuduhan rasuah.

Pepatah ini, bukan sahaja merujuk isu Ketua Pengarah BPR dan Timbalan Menteri KKDN, tetapi “hadiah” yang diterima oleh Pak Lah itu juga patut dipertegaskan, apakah ianya berupa “rasuah” atau dibenarkan oleh syarak?

Ini kerana, “hadiah” seumpama itu boleh dijadikan tukaran kepada pelbagai tuntutan pihak berkenaan dan kesempatan ini sudah tentunya tiada pada orang lain selain dari Perdana Menteri sendiri.

EDITOR: Sesiapa sahaja boleh menghantar berita, rencana, cerpen dan puisi politik, program dan aktiviti, tip-tip pilihan, untuk siaran dan dikongsi bersama. Emelkan kepada editorxkutif@yahoo.com.my

No comments: