Membangun Bersama Islam Ke Arah Negara Berkebajikan

PAS Kawasan Batu Mengorak Langkah Sebagai Kawasan Contoh Bandar
Dalam Merialisasikan Hasrat Negara Berkebajikan!
Insya-Allah Kami Menuju Ke Sana...

Saturday, July 28, 2007

Ceramah 30.8.2007: Umno Bukan Perintis Kemerdekaan Tetapi Talibarut Penjajah!


Oleh MOHD FADHLOL HADI
Wartawan Blogpasbatu.Com


Taman Melewar: Benarkah Tunku dan Umno itu perintis kemerdekaan? Menjelang 50 Tahun Malaysia Merdeka, nampaknya Umno beriya-iya sungguh untuk mempalsukan sejarah dan membungkus ingatan generasi silam dengan mengiklan dan berkempen kononnya kemerdekaan hari ini hasil titik peluh Umno.

PAS Kawasan Batu mengambil inisiatif untuk membuka jalan dan membetulkan fakta sejarah yang telah dipesong dan diselewengan oleh pemimpin-pemimpin Umno yang tidak beretika. Di manakah Umno atau Tunku ketika Ibrahim Yaakob dan pemimpim Partai Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) melaungkan kalimat “MERDEKA”?

Mengapa sejarah Ibrahim Yaakob dinafikan. PKMM digelapkan? API dipadam? Pemimpin kemerdekaan awal ditangkap dan disumbat ke dalam penjara oleh penjajah Bristish. Maka muncullah, pemimpin Umno yang memaki topeng Bristish memekakkan laungan “MERDEKA” kononnya mereka juga pejuang bangsa dan mahu menghalau penjajah.

Pada hari Isnin, 30hb. Julai 2007 – PAS Kawasan Batu menganjurkan “Ceramah 50 Tahun Merdeka: Tunku, Umno Bukan Perintis Kemerdekaan Tetapi Talibarut Penjajah”. Ia suatu tajuk yang menarik untuk dikupas. Iya atau tidak? Program ini akan diadakan di perkarangan PASTI Kg. Padang Balang, Sentul.
Dua orang figure penting telah diundang iaitu Dr. Wan Abdul Rahman Wan Abdul Latiff. Mantan Pensyarah Sains Politik UKM yang kini menjadi Pengarah CERI, badan bukan kerajaan.

Tetamu khas seorang lagi, Cikgu Ishak Surin. Individu yang mengikuti arus awal kemerdekaan dan bergiat cergas dalam PKMM, kemudiannya API. Bersama idolanya ketika itu, Ahmad Boestaman yang aktif dalam Partai Rakyat hingga dilantik Setiausaha Agung ketika Ahmad Boestaman dipilih Presiden.

Beliau juga adalah wakil calon kepada Ahmad Boeastaman, ketika tokoh karismatik Partai Rakyat itu bertanding di Setapak dan menang. Setelah Partai Rakyat menyertai Front Sosialis, Cikgu Ishak bersama Ahmad Boestaman menubuhkan Partai Marhain di rumahnya di Kg. Bandar Dalam.

Cikgu Ishak pernah dikurung di bawah ISA namun ianya tidak pernah mematahkan semangatnya untuk berjuang dan menuntut keadilan dan kebenaran. Akhirnya beliau menyertai PAS di awal Kepimpinan Ulama dan antara pengasas akhbar rasmi PAS, Harakah.

EDITOR: Sesiapa sahaja boleh menghantar berita, rencana, cerpen dan puisi politik, program dan aktiviti, tip-tip pilihan, untuk siaran dan dikongsi bersama. Emelkan kepada editorxkutif@yahoo.com.my.

No comments: