Membangun Bersama Islam Ke Arah Negara Berkebajikan

PAS Kawasan Batu Mengorak Langkah Sebagai Kawasan Contoh Bandar
Dalam Merialisasikan Hasrat Negara Berkebajikan!
Insya-Allah Kami Menuju Ke Sana...

Friday, September 7, 2007

Rais Yatim Respon Memorandum PAS Batu...

Bandar Dalam: Menteri KekWa, Datuk Rais Yatim telah memberi respon terhadap memorandum PAS Kawasan Batu yang menyanggah kementerian itu sebagai hos Sambutan 50 Tahun Merdeka baru-baru ini.

Dalam sepucuk surat Kekwa kepada PAS Batu, pihaknya menerima teguran itu dan akan mengkaji fakta sebenar sejarah kemerdekaan.

Yang Dipertua PAS, Cikgu Ishak Surin menyifatkan respon tersebut sebagai permula kepada desakan PAS Batu terhadap kempen-kempen jahat pihak Umno yang digunakan melalui badan-badan kerajaan untuk menafikan perjuangan tulen tokoh-tokoh kemerdekaan silam.

Dalam satu ulasan ringkas Ketua Penerangan PAS Batu pada Seminar Penghayatan Kemerdekaan anjuran Lajnah Penerangan PAS Pusat pada 25hb. Ogos lalu yang diadakan di Anjung Rahmat, telah mengingatkan para peserta bahawa Kempen 50 Tahun Merdeka anjuran kerajaan sebenarnya adalah sambutan ulangtahun Umno.

Beliau jugha mengingatkan bahawa kempen itu juga adalah kempen menafi dan membenamkan tokoh-tokoh kemerdekaan tulen sebaliknya kempen itu menjadi kempen menabalkan lima PM yang juga Presiden Umno sebagai tokoh kemerdekaan.

Tarmizi juga mengingatkan bahawa kempen itu adalah perang saraf dan propaganda Umno untuk mengelirukan rakyat dsalam menghadapi kempen pilihan raya umum ke 12 secara tidak langsung.

Beliau kesal, badrop dan kain rentang yang digunakan oleh PAS dan lain-lain pertubuhan banyak terpengaruh dari ganti nama dan ganti gambar apa yang ditonjolkan oleh Umno.

"Lihat gambar bendera Malaysia. Lihat gambar parlimen. Semuanya itu ganti gambar kepada pemimpin-pemimpin Umno dari jenama Tunku, Tun Razak, Tun Hussein Onn, Tun Mahathir dan Pak Lah," tegas beliau kesal tidak ada suara bantahan dari PAS terhadap kempen 50 tahun yang dilancarkan oleh kerajaan sejak setahun lalu.


No comments: